Isjakt iFokus

Isjakt

Etiketter: filmerhemmabyggenisabellagör-det-själv
Läst 16 ggr
Niklas
0

Vår Isabella-konstruktion i CAD

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min dotter Emmy och jag vill bygga varsin isjakt. Vi har börjat med att skissa på utseende, konstruktion med mera. Till att börja med gjorde vi tvådimensionella ritningar. När vi var nöjda med dem gick vi över till CAD och gjorde om allting där.

Det finns många fördelar med att bygga i ett CAD-program innan man börjar bygga på riktigt och slösa bort virke om man gör fel.

• Det är lättare att se detaljer som inte kommer att fungera och rätta till dem.

• Det är enkelt att betrakta bygget från olika vinklar och se om något behöver snyggas till.

• Det går att mäta dimensioner, avstånd, vinklar, med mera, oerhört noga, vilket kan underlätta bygget senare.

• Det är enkelt att mäta volymer på hela eller delar av bygget. På det viset går det att på förhand räkna ut vikten. Jag kunde till exempel konstatera att första versionen av medar och fästen skulle väga omkring 13 kilo styck. Det fick mig att tänka om och konstruera en bantad, lättare modell.

• Inte minst är CAD-bilderna en bra hjälp för planering av själva bygget. Vad behöver göras och i vilken ordning? Hur ska det göras? Hur mycket behövs av olika material och materiel? Får de pluggar jag har tänkt använda plats överallt? Exakt var ska de sitta? Var kan jag fästa plankan? Hur stor behöver förstärkningen mellan bultarna och plywooden vara?

• Det är enklare att diskutera projektet med sin byggkamrat och visa hur beslut påverkar resultatet.

• Dessutom är det roligt att se redan i början vad det är vi ska bygga. Det dröjer innan vi har kommit så långt i själva bygget att vi kan göra det.

• Om man ska skriva en byggbeskrivning är det bra att kunna ta bilder av detaljer eller helhet ur vilken vinkel och på vilket avstånd som helst. Det är bara att flyga omkring bygget och göra skärmdumpar.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2024-01-19 13:14 av Niklas